Uit den ouden doos (eerder gepubliceerd op www.Zerobeaufort.nl)
Moderne race zeilen laten een board haast op het water plakken. Board merken bouwen een beetje tailrocker in om dit te compenseren, om zo de boards vrijer te laten varen. Moderne racezeilen hebben een grotere buiging van de mast hoes met een grotere voorspanning. Dit resulteert in een grotere spanning in het zeil. Hierdoor heeft het zeil een grotere stabiliteit en een hogere flex. Een zeil met minder luffcurve geeft een softer gevoel en is minder direct. Alle zeilen worden ontworpen op een bepaalde mast van een bepaalde lengte en stijfheid. Door de voorgeschreven mast te gebruiken bij je zeil ben je er zeker van dat het zeil wordt zoals de ontwerper het bedoeld heeft, maar experimenteren kan ook goed helpen om je zeil beter te leren kennen. De hoeveelheid twist van een zeil ligt gevoeliger, want deze wordt mede bepaald door de hoeveelheid downhaul. Waar de downhaul de luffcurve en het twistverloop bepaald is de outhaul van invloed op het profiel in het midden en de voet van het zeil. Een vlakker profiel geeft meer controle maar minder power. Bij zeilen met cambers is downhaul de bepalende factor.
Moderne race zeilen laten een board haast op het water plakken. Board merken bouwen een beetje tailrocker in om dit te compenseren, om zo de boards vrijer te laten varen. Moderne racezeilen hebben een grotere buiging van de mast hoes met een grotere voorspanning. Dit resulteert in een grotere spanning in het zeil. Hierdoor heeft het zeil een grotere stabiliteit en een hogere flex. Een zeil met minder luffcurve geeft een softer gevoel en is minder direct. Alle zeilen worden ontworpen op een bepaalde mast van een bepaalde lengte en stijfheid. Door de voorgeschreven mast te gebruiken bij je zeil ben je er zeker van dat het zeil wordt zoals de ontwerper het bedoeld heeft, maar experimenteren kan ook goed helpen om je zeil beter te leren kennen. De hoeveelheid twist van een zeil ligt gevoeliger, want deze wordt mede bepaald door de hoeveelheid downhaul. Waar de downhaul de luffcurve en het twistverloop bepaald is de outhaul van invloed op het profiel in het midden en de voet van het zeil. Een vlakker profiel geeft meer controle maar minder power. Bij zeilen met cambers is downhaul de bepalende factor.
Downforce
Een zeil wat veel ingebouwde twist heeft en een goed "gelockt" profiel kan downforce ontwikkelen, mits de mast goed rechtop gevaren wordt en zorgt dat het board als het ware op het water blijft plakken. Moderne (free)race zeilen zorgen dat het drukpunt lager komt te zitten wat bijdraagt aan ruimte voor de neerwaarts gerichte component. Als een zeil veel neerwaartse kracht ontwikkelt kan de mastvoetpositie naar achteren, kunnen de trapezelijnen langer (tussen 28 en30 inch ) en kan de giek
omhoog. Al deze aanpassingen maken dat het laterale punt nog verder naar
achteren verschuift waardoor het board makkelijker op de vin vaart.
Een zeil wat veel ingebouwde twist heeft en een goed "gelockt" profiel kan downforce ontwikkelen, mits de mast goed rechtop gevaren wordt en zorgt dat het board als het ware op het water blijft plakken. Moderne (free)race zeilen zorgen dat het drukpunt lager komt te zitten wat bijdraagt aan ruimte voor de neerwaarts gerichte component. Als een zeil veel neerwaartse kracht ontwikkelt kan de mastvoetpositie naar achteren, kunnen de trapezelijnen langer (tussen 28 en
Als je hierbij ook nog een behoorlijke
leechspanning houdt moet je met je achterste hand trekken om het zeil te
sluiten. Laat je het zeil iets open staan dan lift de neus van je board. Bij
het dichttrekken van het zeil duw je de neus op het water. Met dit gegeven
kunnen goede surfers de plank over de vin laten varen. Voor alle zeilen geldt
meer downhaul vergroot de hoeveelheid kracht op je zeilhand en vergroot de rust
op topspeed, maar vergroot ook de kans om het board in de volgende golf te prikken.
Hoe vlakker het water hoe meer downhaul gegeven kan worden voor een meer
directe acceleratie in de vlagen. In combinatie met een slalom board met een
bredere tail en een goede vin die je helpt om het natte oppervlak te verkleinen
kun je extreem uitgebalanceerd op de tail varen en op de momenten dat het nodig
is druk uitoefenen op de mastvoet waardoor je door kunt accelereren naar hoge
snelheden. Je vaar kunnen moet hierbij wel op een redelijk tot hoog niveau zijn
om hiervan te profiteren.
Oversheeten
In vlagen trek je een zeil makkelijk over
jezelf heen wat extra bijdraagt aan de zweefvlieg neigingen. Moderne masten
buigen in de top veel verder weg naar lij dan vroeger het geval was. De sterke
voorlijk ronding laat dit toe zonder dat de toplatten als het ware hun profiel
verliezen en "wegklappen". Een modern zeil kan dus vrijuit twisten
met behoud van profiel. De twist draagt bij aan een verlaging van het drukpunt
in het zeil, maar zorgt tevens voor een neerwaarts gericht component als je je
mast aan de onderzijde verticaal hebt staan. Voorts gaat het zeil vooruit door het drukverschil tussen loef en lij.
De ingebouwde demping van een freerace/slalom
zeil zorgt ervoor dat bij vlagen de mast naar achter buigt en de leech (het
achterlijk) zich opent en strakker
trekt. De leech mag idealiter nooit vast komen te zitten in een vlaag, als dit
gebeurt heb je meer neerhalerspanning (downhaul) nodig. Trek je de downhaul
onvoldoende aan, kan de leech onvoldoende ademen en wordt je gestraft met
teveel ‘’backhand’’. Het mag ook niet zo zijn dat het zeil er
buiten de vlagen als een vaatdoek bij hangt. De reactiesnelheid en opbouw van
de leech bepalen het gewicht van de surfer.
Bij teveel outhaul heeft het zeil geen ruimte
meer om te twisten. Bij teveel downhaul kan het zelfs overtwisten en zal de
controle van het zeil drastisch minder worden. Als een zeil overtwist loost het
onnodig energie, wat voor een lichte surfer gewenst kan zijn. Een zwaarder
persoon zal door zijn gewicht al meer twist in de mast trekken, waardoor het
zeil beter opent, en zal deze energie niet willen lozen. In zijn algemeenheid
moet een lichter persoon meer downhaul geven als een zwaarder persoon om
dezelfde mate aan windlozing te genereren.
Aanvullende zeil info:
Aspect
ratio
is een getal dat de verhouding aangeeft tussen mast en gieklengte. Hoge
aspectratio geeft aan dat een zeil is ontworpen op controle en handling. De roach
is een denkbeeldige lijn van de top van het zeil tot de clew. Bij twee zeilen met de zelfde
oppervlakte zal degene met de hoogste aspectratio een beter handling
hebben en het zeil met het lagere
aspectratio een betere controle en een groter bereik.
In
deze afbeelding staat de neerhaalspanning (downhaul) aangegeven als A-B. Als je
meer downhaul geeft verschuift het drukpunt naar onder (B), bij minder downhaul
naar boven (A) en licht naar achteren. Bij meer outhaul wordt je profiel
vlakker en gaat je drukpunt naar achteren (Y). Hoger aan de wind lopen gaat
makkelijker. Bij minder outhaul verschuift het drukpunt naar voren (X). Een
lagere koers varen gaat duidelijk sneller .
Het
Centre of effort (CoE) is het
middelpunt of drukpunt van je zeil. Dit bepaalt dus waar je je trapezelijnen
moet hebben om het zeil zonder veel moeite in balens te houden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten