vrijdag 10 februari 2017

Een lichtweer surfboard voor de ultieme lichtweer sessie

Wanneer je net zoals ik aardig kan surfen, maar niet de techniek en/of kracht in huis hebt voor een formula-board met een 11,0 meter zeil, zijn er tegenwoordig een aantal andere lichtweer mogelijkheden. Zo wordt de markt voorzien van freemove-, freerace- en raceboards die in ieder geval één ding gemeen hebben, ze zijn breed.  De zoektocht voor mij is naar een lichtweerboard voor een niet racer die ook in lichtweer vlot wil aanplaneren en een redelijk hoge eindsnelheid heeft.  Om meer te weten te komen over de verschillende boards heb ik een aantal artikels / blogs / reacties naast elkaar gelegd om te kijken wat er momenteel op de markt is. Let wel in de onderstaande artikelen/blogs staan meningen van verschillende surfers, don’t shoot the messenger.



In de test van de Duitse Surf (aug 2010) word een vergelijking gemaakt tussen breed en lang:
  •         Voor het passief aanplaneren liggen de smalle lange vormen vooraan, de Lorch Bird is hier testwinnaar. Zodra er geplaneerd wordt is de oppervlakte van het glijvlak onder de voeten van belang. De bredere vormen zijn allen sneller als de gestrekte Lorch. Maten JP SLW: 90 x 238 Lorch Bird 149: 74 x 261 en Lorch Bird 179: 88 x 268.
  • In 2010 komt de JP super light wind 90 na de formula als meest stabiele board uit de test.
  • De geteste slalomboards (Starboard Isonic 150 en Tabou Manta 85 FR) planeren passief slecht aan en vragen meer techniek. De eindsnelheid van deze boards is het hoogst.
In de test van de Duitse Surf (mei 2014) word een vergelijking gemaakt tussen een aantal smalle en brede 130 liter freeriders:
  • Bij passief aanplaneren gaan de lang gestrekte vormen wederom aan kop (Tabou Rocket, Lorch Breeze en Starboard Carve). Bij actief pompen of voldoende druk in het zeil glijden ook de korte brede boards goed aan.
  • De brede boards geven duidelijk meer controle. Ten opzichte van de gestrekte boards hebben de bredere boards een kortere vin nodig.
  • De bredere boards kunnen circa 15 liter kleiner en minimaal 5 cm breder gevaren worden vergeleken met de traditionele freeriders.
In de Duitse surf (juli 2014) is een test uitgevoerd van vroegplaneerders. Hierbij is een indeling gemaakt in freeride, freerace en race.
  • De JP SLW kwam hierbij naar voren als het meest toegankelijk, goed aan- en doorplaneren in windgaten, bijzonder geschikt voor een vlagerige surfplas, voor de ervaren surfer zelfs tam.
  • De Starboard Ultrasonic wordt gekenmerkt als een toegankelijke freerider met een hoge topsnelheid.
  • De Fanatic 152 komt als ultiem lichtweer board naar voren welke het beste functioneert met een 52 cm vin. Wel staan de voetbanden ver naar buiten.
  • De Tabou Speedster 89 functioneert het beste in mid-weer condities en een goed gepowerde 8,5 m2.
  •  De Tabou Speedster 89, RRD X-Fire Lightwind en Exocet RS6.5 dienen actief aan te planeren en zijn technischer. De topsnelheid is hoger dan de andere boards.


In de test van de Duitse Surf (aug 2016) worden een aantal lichtweer planeerders op een rijtje gezet:
  • De easy-gliders (Lorch Bird 179 en JP Magic Ride 154) planeren het beste passief aan, hebben veel vaarcomfort en gijpen makkelijk.
  • Als freeracers zijn de JP Super light wind en Starboard Ultrasonic getest. Deze planeren passief iets minder aan dan de freeriders en actief iets vroeger aan en hebben ook een hoog comfort. De JP vaart makkelijker door windgaten als de easygliders.
  • Slalomracers zoals de Novenove WC SL 131 en RRD X-fire lightwind V2 147 hebben een zeer hoge topsnelheid (zelfs bij lichtweer) en een zeer levendig vaargevoel. Het vaargemak is veel minder, ze zijn moeilijk over de achterste voet te varen en planeren passief zeer matig aan.
  • Opvallend is dat voor een surfer van 75 kilo met een Tabou rocket 145 en een 9,4 zeil bijna het maximaal haalbare (qua vroeg planeren) wordt gerealiseerd.
  • In deze surf werd ook aandacht besteed aan foils. Hetzelfde plezier bij lichtweer maar dan met 7,5 meter ipv 9,0 meter of groter. Je moet wel over voldoende techniek beschikken en  goed met de buitenste voetband setting overweg kunnen. Nadeel zijn vooralsnog de prijzen voor een set, en de benodigde vaardieptes. Ik laat deze (kostentechnisch gezien, de goedkope vinnen kosten nu circa 800 euro, de verstevigde planken gaan vanaf circa 2000 euro) wellicht dat de spullen in de toekomst iets goedkoper worden.



Average Joe (een Australische surfer) schreef in maart 2013 een blog over de JP SLW en Starboard Ultrasonic, big freeride or mini formula? Hij gaf hierin aan dat beide boards elkaar niet veel ontlopen in de aanplaneerdrempel of eindsnelheid. Een surfer van 87 kilo kon planeren op de JP SLW met een 10,4 meter in 8-14 knopen condities. Hij verwijst naar de serie free-formulaboards welke in 2000 – 2004 zijn gebouwd welke vergelijkbare vaareigenschappen hadden. Kleiner dan een formula board met een kortere vin en minder technisch te varen.
 
Hij gaf in deze blog ook aan dat een KONA (longboard) uitblinkt in condities van 7-20 knopen en een bredere range dekt als de bovengenoemde boards. Het varen met een longboard moet je persoonlijk wel liggen.

Over de freemoveboards wordt in deze blog vermeld dat ze uitblinken in de 120 en 130 liter range, makkelijk manoeuvreren maar niet vlot aanplaneren en geen hoge eindsnelheid hebben. Als lichtweerboard worden ze afgeschreven.

NOTE: Het niet uitblinken in snel planeren bij lichtweercondities zal mede te maken hebben met een aantal factoren zoals de dunnere shape en  de smallere achterkant en dus kortere One-Foot-Off waardoor er geen grote vinnen en (hele) grote zeilen gebruikt kunnen worden.

Average Joe zijn hele blog kun je hier lezen:

Discussie op het Starboard forum over de eerste indrukken van de Starboard Ultrasonic 147 2013:
Het best aanplaneren in minimale condities doet de Exocet RS7, gevolgd door de JP SLW (gold), Ultrasonic 2011/2012, Ultrasonic 2013 en Fanatic Falcon 152. Voor controle en vaargemak op een ruige zee is de volgorde precies omgekeerd.

Voor vlak water, op vlagerige binnenmeren voldoen de Exocet RS7  en JP SLW het best. Als de wind constant is en er is continu voldoende power in het zeil om het board in plané te pompen voldoen alle bovengenoemde planken.

Bij opsteken van de wind zullen al deze boards het liefst up- en downwind willen varen, net zoals een formulaboard. Halve wind wordt technisch veeleisender en de controle moeilijker.

Ter aanvulling:
Ik heb geprobeerd een overzicht te maken van de beschikbare informatie van de verschillende merken, modellen en bouwjaren.

De Fanatic 152 planeert actief vlot aan en heeft een redelijke eindsnelheid. Het board werkt eerder als een groot slalomboard met een vin van 52 cm dan als klein formulaboard. De 152 is opgevolgd door de Lightwind en heeft onder andere een andere tail gekregen, waardoor hij een losser vaargevoel heeft gekregen. Verder staan de voetbanden iets naar binnen en is de bouwwijze zwaarder waardoor het board nog toegankelijker is geworden.

De JP SLW heeft vanaf 2010 tot en met 2016 minimale wijzigingen gekregen. Er is alleen wat geschoven in de volumes, bouwwijze en kleine veranderingen in de cut-outs en shape van de tail. Dit board wordt gekenmerkt door hoog vaarcomfort, snel in plane bij pompen, blijven planeren bij windgaten, ideaal voor vlagerige plassen. De 2017 versie heeft een veel agressievere achterkant gekregen en heeft nu meer een slalom tail net zoals de RRD. Ik heb geen recensies gevonden van de 2017 versie.

De Starboard Ultrasonic is van 2012-2014 redelijk gelijk gebleven. In 2015 is het board breder geworden en is de achterzijde gewijzigd. De 2015 versie wordt gekenmerkt als freerider met een hoge eindsnelheid.

Bij Exocet is de RS7 2013 opgevolgd door de RS7 2014/2015. De nieuwere versie had de zelfde specificaties, maar een ander likje verf. De RS7 planeert goed aan en door windgaten en heeft een hoge eindsnelheid, het board is ideaal voor vlagerige plassen. Het board wordt technischer in choppy of overpowerde condities. Het board is ook technischer als het er om gaat de beste prestatie eruit te peuteren. Hierna volgen bij Exocet de RS5.5 voor lichtweer tot 85 kg lichaamsgewicht en RS6.5 voor lichtweer en een lichaamsgewicht  > 85 kg. Dit waren echte slalom-racers, die meer techniek vragen in ruil voor een hoge topsnelheid. In 2017 heeft Exocet geen race-model, maar is er de freeracer S6 welke in ieder geval in specificaties overeen komt met de RS7, alleen aan de achterzijde van het board is een uitsparing gemaakt van circa 2x2 cm tot voorbij de achterste voetbanden, de zogenaamde torro-tail en de bouwwijze is zwaarder.

De Tabou Speedster 89 LTD (89 x 233; 2014) is snel en goed controleerbaar en blinkt vooral uit in medium wind. Het board vaart het fijnst met een 8,5 m2 en voldoende druk in het zeil. Passief aanplaneren gaat zeer moeizaam. 

De RRD X-Fire Lightwind (2014/2015) is een echte racer, vraagt meer techniek en heeft de voetbanden ver naar achteren en naar buiten. Planeert alleen actief aan. De topsnelheid in lichtweer is zeer hoog. De Lightwind V2 heeft mijns inziens geen grote veranderingen ondergaan.

Hokjes denken: 
Omdat Nederlanders het fijn vinden alles in hokjes in te delen, heb ik ook een poging gedaan. Het optimale bereik van de meeste lichtweerboards lijkt zo'n beetje tussen de 8-16 knopen te zitten. Ik heb geprobeerd de verschillende boards in te delen op de vaareigenschappen van het board en binnen een groep van makkelijk naar meer uitdagend. Let wel, deze indeling is op een aantal eigenschappen, er zijn natuurlijk onderlinge verschillen:

Freeride/ Easygliders:
Keywords: Makkelijk passief aanplaneren, zeer gemakkelijk te varen, makkelijk te gijpen, topsnelheid valt tegen, meer moeite met windgaten
  •          Lorch Bird 179
  •          JP magic ride 154
  •          Starboard Futura 155

Freerace:
Keywords: Planeren actief zeer vroeg aan, kunnen passief redelijk aanplaneren, planeren het makkelijkst door windgaten, niet zeer technisch, de beste keus voor een binnenmeer met windgaten
  •          JP SLW (2010-2016)
  •          Exocet S6 (90 x 232) (2017-)
  •          Starboard Ultrasonic 147 (2011-2016)
  •          Exocet RS7 (2013-2014)
  •      Fanatic 152 (2012-2015)
  •          Fanatic lightwind (2016-)
  •          Tabou Speedster 89 LTD (2014)

Race:
Keywords: Planeren actief zeer vroeg aan, passief moeilijk aanplaneren, planeren makkelijk door windgaten, vragen meer techniek, hoge eindsnelheid bij weinig wind, extreme voetbandpositie
  •          Exocet RS5.5 en RS6.5 (2014-2015)
  •      RRD X-fire lightwind V1 (2014-2015)
  •          RRD X-fire lightwind 150LTD V2 (2016-2017)
  •          Novenove WC SL 131 (2016-)
  •      Patrik Diethelm Slalom 140 (2017)
  •      Elix-funboard R1X-XL (2017)

Napraat:
Mijns inziens lijken de freeracers de winnaar, met voldoende vaargemak voor een gemiddelde surfer en een redelijk hoge eindsnelheid. Ik heb recentelijk zelf een Exocet RS7 2013 aangeschaft, waarmee ik bij lichtweer wil gaan proberen om zo vroeg mogelijk te planeren. Ik zal op zoek gaan naar de ideale trim (vermoedelijk in combinatie met het testen van wat vinnen) in combinatie met een 8.5 m² en 9.5 m² Severne Overdrive (freerace).






3 opmerkingen:

  1. Goed verhaal , ben zelf op zoek naar een Freeracer naast mijn JP SuperSport, vaargebied bij lichtweer zal vooral Strand Horst zijn. Ik denk dat het een JP Super lightwind gaat worden in combinatie met een Vapor > 8.5m2

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In mijn overzicht van de verschillende wiervinnen kun je een geschikte vin opzoeken voor de Strand Horst condities in combinatie met je JP Super lightwind (https://mijnwindsurfblog.blogspot.nl/2017/02/wiervinnen-deel-ii-het-grote-overzicht.html). Veel plezier met je JP super lightwind.

      Verwijderen
  2. Hi, interesting article. I have made Google translation to English and is very understandable. But I would point out that the Average Joe is Canadian. BR. Vojko

    BeantwoordenVerwijderen