Wiervinnen,
op sommige spots zijn ze onontbeerlijk. Deze vinnen bewijzen niet alleen hun
nut indien er teveel wier groeit, maar zorgen ook dat je een kortere vin kunt
varen in ondiepe wateren zoals
bijvoorbeeld Strand Horst of Schellinkhout. In deze blog een korte uitleg over de werking en mogelijkheden. In een volgende blog probeer ik een overzicht te geven van zoveel mogelijk wiervinnen, aangevuld met gebruikers ervaringen, vinomschrijving, beschikbare maten, materiaal en kosten.
De wiervinnen van Wolfgang Lessacher lopen voorop in de ontwikkeling en zijn wat dat betreft al jaren een benchmark, maar er zijn natuurlijk heel wat andere merken in omloop. Vooral voor slalom en speed zie je de laatste jaren steeds meer specialistische vinnen verschijnen die zichzelf uitgebreid bewezen hebben.
Wiervinnen vragen een andere vaarstijl dan gewone vinnen, maar wat maakt deze vinnen nu zo anders? Het eerste wat opvalt is de schuine hoek naar achteren ten opzichte van een normale rechtopstaande vin. Er wordt meestal gewerkt met een rake / hoek van 45⁰, maar er zijn ook vinnen met een hoek van 30 tot 50 graden. Nadeel van deze hoek is dat de vin normaal gesproken minder lift genereert. Dit proberen de ontwerpers te compenseren door de keuze van stijver/ dikker materiaal.
De wiervinnen van Wolfgang Lessacher lopen voorop in de ontwikkeling en zijn wat dat betreft al jaren een benchmark, maar er zijn natuurlijk heel wat andere merken in omloop. Vooral voor slalom en speed zie je de laatste jaren steeds meer specialistische vinnen verschijnen die zichzelf uitgebreid bewezen hebben.
Wiervinnen vragen een andere vaarstijl dan gewone vinnen, maar wat maakt deze vinnen nu zo anders? Het eerste wat opvalt is de schuine hoek naar achteren ten opzichte van een normale rechtopstaande vin. Er wordt meestal gewerkt met een rake / hoek van 45⁰, maar er zijn ook vinnen met een hoek van 30 tot 50 graden. Nadeel van deze hoek is dat de vin normaal gesproken minder lift genereert. Dit proberen de ontwerpers te compenseren door de keuze van stijver/ dikker materiaal.
Vanaf circa 2010 kunnen wiervinnen iets makkelijker scherper aan de wind varen, maar er blijven
natuurlijk wel nadelen. De kortere lengte van een wiervin produceert minder
lift, en is moeilijker op de kant te varen/te railen. De moderne, bredere
planken vereisen echter een minimumniveau van lift. Slechte wiervinnen
veroorzaken net zoals een te kleine vin voortdurend ‘spin outs’. Wiervinnen
creëren hun lift en grip, hoofdzakelijk door een groter oppervlakte en een
dikker profiel. Wiervinnen moeten ten minste even goed zijn als de serie-vin
maar dienen vaak nog iets groter te
worden gekozen. Zelfs met de iets grotere vin blijft het board vlakker op het
water liggen, de controleerbaarheid in veel wind is bij sommige wiervinnen
beter dan de diepe Freeride en slalom vinnen, hier heeft het gebrek aan lift
een positief effect.
In
verband met de bovengenoemde redenen (minder lift, board blijft vlakker, moeilijker
te railen) kun je met sommige vinnen minder scherp aan de wind surfen, moet je
meestal iets rechterop varen en dien je niet direct veel druk te geven op je
achterste voet.
Korte technische uitleg over
vinnen:
De
hoek van de vin met het board noemen we 'rake'. De invloed van de rake is
primair lift, als tweede extra controle en als derde vinrendement. De
profieldikte neemt af bij toenemende rakehoek. Voor lange vinnen met veel rake kun
je de voorkant van de vin een stuk over de voorkant van de base laten
uitsteken. Dit maakt dat het vinden van de perfecte trim van een vin met een
grote rake lastig is.
Chord
is een rechte lijn evenwijdig aan de leading edge van base naar vintip.
Een dikker profiel is niet perse langzamer maar de lift:drag
ratio is wel van belang. Indien de vin te dik word zal er meer ventilatie
optreden (ventilatie wordt veroorzaakt door dat er lucht in de vacuümzone
gezogen wordt waardoor de lift plotseling zal wegvallen). Deze ventilatie wordt
hardnekkiger indien het dikke deel van de vin zich dichter bij het
wateroppervlak bevindt (Lessacher komt hiervoor met de duo cut als oplossing
voor dit probleem). Dit verklaart ook waardoor de korte wier/speedvinnen met een dikker profiel beter
presteren op vlak water, omdat ze dan minder last van drag en ventilatie hebben.
Hoe komen ze op de geselecteerde
lengtes uit bij wiervinnen?
Bij
een rechtbenige driehoek van 45 zijn de twee rechte zijdes bijvoorbeeld 10 cm.
De schuine zijde is dan√(10²+10²)
= 14,14 cm. Bij een wiervin met een diepgang van
32 cm met een rake van 45⁰ is de diagonale lengte van de vin 32 x 1,414 = 45,24 cm. Deze
omrekeningsfactor van 1,414 blijkt een ervaringsfactor waarmee de te gebruiken
lengte van een wiervin globaal te berekenen is.
Let
op! Sommige merken worden kleiner gevaren en andere groter. Van te voren de
goede maat bepalen scheelt een hoop irritatie (en geld).
Materiaalkeuze:
Normaal
gesproken zal er gekozen worden voor materiaal wat zo stijf mogelijk is,
waardoor er voldoende lift kan worden gegenereerd. De keuze is dan voornamelijk
uit G10, carbon, G10-carbon composiet, waarbij de carbon vinnen vaak positief
opvallen in kwaliteit en negatief in prijsklasse. De prestatieverschillen lijken kleiner.
Als
materialen voor wiervinnen wordt het meest gebruik gemaakt van G-10. Dit
bestaat uit tien lagen van 'met epoxy geïmpregneerd glasvezelmatjes' die met
enorme kracht samengeperst en verhit worden. Dit levert een enorm sterke en
stijve vin op.
Een
verbetering (en dat maakt het ook duurder) van de G-10 vinnen is de Carbon G-10
bouwwijze. Dit is het G-10 systeem gecombineerd met aan beide kanten een carbon
sandwichlaag. Sterker en stijver dan de G-10, maar vooral duurder.
Freeride, Freerace en slalom:
Er zijn ondertussen verschillende modellen wiervinnen op de markt met bepaalde kenmerken. Moeilijkheid is om bij langere vinnen het middelpunt niet te ver naar achteren te laten schuiven waardoor de vaareigenschappen te nadelig beïnvloed worden. De verschillende vinnenbouwers komen met verschillende oplossingen om nadelige vaareigenschappen op te lossen en voldoende lift te genereren.
De Lessacher Charmeleon was het eerste ontwerp met een sterk afwijkende design in de trailing edge. De lamellen zouden moeten zorgen voor minder spin outs. Dit type vinnen geeft een goedmoedig vaargedrag zonder radicale spin-outs. Als het board zijdelings gaat glijden kun je met het openen van je zeil en verminderen van de druk op de achterste voet dit probleem makkelijk oplossen.
Er zijn ondertussen verschillende modellen wiervinnen op de markt met bepaalde kenmerken. Moeilijkheid is om bij langere vinnen het middelpunt niet te ver naar achteren te laten schuiven waardoor de vaareigenschappen te nadelig beïnvloed worden. De verschillende vinnenbouwers komen met verschillende oplossingen om nadelige vaareigenschappen op te lossen en voldoende lift te genereren.
De Lessacher Charmeleon was het eerste ontwerp met een sterk afwijkende design in de trailing edge. De lamellen zouden moeten zorgen voor minder spin outs. Dit type vinnen geeft een goedmoedig vaargedrag zonder radicale spin-outs. Als het board zijdelings gaat glijden kun je met het openen van je zeil en verminderen van de druk op de achterste voet dit probleem makkelijk oplossen.
Andere modellen hebben een lichte concaaf richting de trailing edge. Dit zou moeten zorgen voor minder drag en minder spin outs. Dit zie je bijvoorbeeld bij de Lessacher Duo Cut. Hierdoor is het werkzame gedeelte van de vin ook iets dikker (=genereert meer lift, dus kan kleiner gevaren worden).
Bij de Tribal wiervinnen kiezen ze voor een meer rechtopstaande base, waardoor het middelpunt van de vin minder naar achteren verplaatst dan een traditionele wiervin en de vin meer aanvoelt als een gewone rechte vin. Wier wordt afgevoerd door de toenemende curve naar de tip van de vin.
Een ander mogelijkheid om het middelpunt van de vin naar voren te brengen is het verschuiven van de vin, door hem een stukje voor de base te zetten. Dit zie je onder andere bij vinnen zoals de Project11 Bull weed, de Unifiber Antiweed FWD (lessacher design), de Tectonic Weeddemon, de T-Zone Weed Race of de MFC Weedburner.
Speed:
Bij speedvinnen zie je verschillende vormen voor bij komen. Voor speedvinnen is een chord: thickness ratio van 12-14 % optimaal. Door de dikkere vin (met meer lift) kan een kleiner model gebruikt worden, waardoor er minder drag optreedt. Qua vormen zie je delta/shapes, duo/cuts en naar voren geplaatste vinnen.
Bij speedvinnen zie je verschillende vormen voor bij komen. Voor speedvinnen is een chord: thickness ratio van 12-14 % optimaal. Door de dikkere vin (met meer lift) kan een kleiner model gebruikt worden, waardoor er minder drag optreedt. Qua vormen zie je delta/shapes, duo/cuts en naar voren geplaatste vinnen.
Speciaal
voor speed in ondiep water zijn er een heel aantal merken die goede vinnen
produceren. De Vector Weed speed, de mXr Weedspeed, de Lessacher Duo cut en een
C3 Custom hebben de 40 knopen aangetikt. Deze speedvinnen hebben vaker een
lagere rake van circa 30⁰ terwijl de traditionele wiervinnen een rake van 45⁰ hebben.
mXr Weed Speed |
Vector Weedspeed |
Le Wo Duo Bull Speed |
Lichtweer:
Voor
lichtweer heb je een probleempje met wiervinnen. Hoe krijg je een 85+ cm breed
board wat voor vroeg aanplaneren het liefst een flexibele vin heeft, zover om
goed te functioneren met een stijve vin. Er zijn tegenwoordig wat mogelijkheden voor de brede slalomboards en formulaboards. Zo wordt er veel gesurft met ConceptX Weed en
Lessacher Duo cut formula vinnen van 40 cm en de Tribal Weed Speed (41 en 43) onder slalom-/formulaboards. Deze
vinnen kunnen onder een 90+ cm breed board een 10 m² zeil
goed verdragen. Voordeel van deze vinnen is de goede snelheid en stabiliteit.
Nadeel is wel dat dit soort vinnen het board erg vlak houdt, waardoor ze
moeilijker over de achterste voet te varen zijn. Bij teveel druk, gaan ze over
in een spin-out. De prijs/kwaliteit verhouding van de ConceptX is opvallend
goed. De ConceptX is via de webshop te koop voor circa 90 euro en is een goede allround vin, geen uitblinker qua snelheid, hoogtelopen. Ook de Tribal Weed Speed (43 cm) schijnt goed te functioneren onder de brede slalomboards met een 10 m ² zeil. Deze vin kan veel zijdelingse druk opvangen, deze vin kost echter rond de 249 euro.
Lessacher
komt nu met een nieuwe serie vinnen onder de naam Project11 Bull weed en Balance weed, deze krijgen redelijk goede recensies. Deze vinnen kunnen relatief veel druk op de zijkant
verwerken, waardoor hij zeer geschikt is voor de brede boards met de voetbanden
ver naar buiten. Loopt goed hoogte, geen spin outs, ook in de chop goed gijpen. Eindsnelheid is redelijk. De vin is leverbaar vanaf mei 2017 via een webwinkel in
Duitsland, de prijs is met 84 euro (excl. Verzendkosten) meer dan oké.
ConceptX Weed |
Project 11 Bull Weed |
Typische problemen met een
wiervin:
Omdat
de vin relatief verder naar achteren rijkt ten opzichte van een reguliere vin, is het noodzakelijk om op zoek te gaan naar een andere trim dan je gewend bent met je setje. Zo zal je iets rechter op moeten staan en is het wijs om je giek niet te hoog en de mastvoet iets naar achteren te zetten. Begin met 2
centimeter en probeer in kleine stapjes wat ideaal is.
Bij de grotere vinnen kun je pas echt druk geven op de achterste voet indien goed gepowered.
Een
zwevend voorste voetje kun je verminderen door de mastvoet 2 cm naar achteren
te zetten, de giek te verlagen en de trapeze koorden iets korter te varen.
Minder
hoogte lopen blijft een probleem, je moet het board iets meer op de achterste
voet kunnen varen, terwijl de vin niet altijd deze druk kan weerstaan.
Voor
de FWD vinnen zoals de Project11 Bull weed of de Unifiber Antiweed FWD
(lessacher design) is dit minder van toepassing omdat de vin uitsteekt voor de
vinkast. Bij deze vinnen verdient het aanbeveling om een stukje folie op je
board te plakken voor de vinkast om de kans op beschadigingen te verkleinen.
Ook moet je deze vinnen altijd naar achteren kantelen om ze te verwijderen.
Zo, dat was een heel verhaal. In
een volgende blog zal ik een (zo volledig mogelijk) overzicht geven van de verschillende wiervinnen
welke momenteel op de markt zijn, zo mogelijk voorzien van de maatvoering, aanschafprijs, materiaal en gebruikers
ervaringen van verschillende surfers.
Het grote wiervinnen overzicht vind je hier:
http://mijnwindsurfblog.blogspot.nl/2017/02/wiervinnen-deel-ii-het-grote-overzicht.html
Het grote wiervinnen overzicht vind je hier:
http://mijnwindsurfblog.blogspot.nl/2017/02/wiervinnen-deel-ii-het-grote-overzicht.html
Bron:
http://users.telenet.be/fanaticfanart/surf.htm,
www.seabreese.com en verschillende
vinleveranciers.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten